дете разлежда карти с английски бук�ви

Как да научим детето да пише и чете на английски у дома? (3-6 г.)

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

Възможно ли е в домашни условия да подкрепим детето да чете и пише на английски език? Краткият отговор е да, разбира се! Ако вече сте чели статията за чувствителния период на езика и речта, знаете, че децата са способни да учат чужди езици дори в предучилищна възраст.

През този сензитивен период към третата година малчуганите започват да проявяват първи интерес и опити за писане и четене. Според Мария Монтесори отключи ли се някой чувствителен период, това е най-подходящият момент за научаване на конкретното умение, за да се случва с лекота. Подходът ѝ за обучение по писане и четене е доста интересен, тъй като често използва сетивата на детето и за разлика от традиционните методи, започва с писане.

Езикови игри и игри за подготовка за писане

В предишните ни статии за четене и писане по Монтесори говорихме за езиковите игри и колко са полезни за обогатяването на речника. Те са основополагащ начин за подготовка за писане и четене и на английски език – особено играта “I spy with my little eye” (“виждам, виждам с моето око”). Играта се играе по следния начин: първият играч избра предмет, който е в близост, след което казва “I spy with my little eye, something beginning with…” (“виждам, виждам нещо, започващо с буквата…”) и съобщава първия звук на думата. Примерно, ако изберете книга (“book”), ще кажете “I spy with my little eye something beginning with ‘b’”.

Важно е тук да казваме, че езиковото обучение по метода Монтесори на английски (и на български) е основано на ученето на фонемите – звуковете, които отговарят на една буква или комбинация от букви. Детето се учи да изговаря звуковете, както ги използваме в думите от английския език, т. е. “S” не е /ес/, а /ссс/; “М” не е /ем/, а /ммм/. Използването на звуците помага в последствие на детето по-лесно да ги свърже с тяхната буква при четене и писане (фонема с графема).

Тази игра също може да бъде адаптирана за по-малки деца или деца с по-малко познание по английски език, като използваме предварително подбрани предмети (животни, прибори, любими играчки), поставени пред нас. По този начин правим играта по-конкретна и намаляваме абстрактността, която може да доведе до трудности.

Писане на английски букви

Както при много от Монтесори материалите, когато учим детето да пише букви на английски език, правим го чрез сетивата му, най-вече чрез ръцете. Първоначално показваме буквите на английски с помощта на Монтесори материала “плочки с грапави букви”. Естествено обикновено нямаме подобен материал вкъщи, но може да се изработва нещо подобно в домашни условия като пишете буквите и отгоре залепвате грис или фин пясък. По този начин детето може буквално да усеща буквата, повтаряйки звука му. Важно е и тук да отбелегжим, че в английския език винаги започваме да учим децата първо с малки букви, вместо главните, както е на български.

Друг начин да подкрепим детето да познава буквите чрез сетивата е да му подготвим табла с грис/ пяна за бръснене и да му показваме карта или друго изображение на буквата. Нека детето се упражнява да я изписва, като първо му демонстрираме ние. Ако детето се затруднява да я изпише съвсем правилно, може да му подсказваме форма, на която прилича - буквата S прилича на змия - “sss-nake”. Нека детето се чувства уверено и се забавлява - можем да бъдем настроени повече за игра, отколкото за строго обучителен процес. Забавлението подкрепя процеса на учене чрез сетивата, тъй като помним нещата, които са ни били приятни и имаме стимул да продължаваме с тях.

Игра за сортиране на букви

Когато детето вече познава достатъчно букви на английски, можем да започваме да мислим за въвеждането на първите стъпки в четенето. Една игра, която може да помага преди този процес, е сортиране на предмети или снимки според първия звук. Изберете два звука и според тях изберете няколко предмети или снимки за всеки звук - примерно за буквите “с” и “р” (car, cup, cat и pig, pin, pot). С карта за всяка буква с детето можете да сортирате предметите или снимките според първия звук. Тази игра помага с умението за изолиране на първи звуци, което е важно при писане и четене, както и започва да въвежда умението на детето да чете една буква.

Когато детето запознава достатъчно букви на английски и може да определя различните им звуци, следващото умение, което трябва да усвои според метода Монтесори, е сливането на звуковете от едносрични думи. Когато вече познава три и повече звука и тяхното изписване, малчуганът се упражнява да ги слива и изговаря като дума. За целта, когато е важно от ранно да включим няколко гласни букви, за да може да сформира трибуквени думи. Използвайте физически изработени букви, с които мъникът може да борави с ръцете си - от дърво или гумирана пяна, и му покажете как да ги подрежда. Упражнявайте първо да изговаря звуковете поотделно, последователно, след което да ги слива: 1.) m-a-t; 2.) m-at; 3.) mat.

Четене на английски

Преди да преминете на този етап, детето би трябвало да има опит с писане на трибуквени думи или CVC думи (consonant-vowel-consonant). Използвайки карти с написани думи, показваме на детето как да чете, изолизирайки първия звук първоначално и сливайки последните две, например: c-at, c-at = cat. Можем дори да показваме на детето как да скрие буквите, за да ни е по-лесно четенето: първо последните две с палеца и после първата. Можем да подготвим няколко предмета, визуализиращи думите, и да показваме на детето как да свърже прочетената дума с правилния предмет. По-нататък може да смените предметите със снимки, но в Монтесори се стараем винаги да започваме с реални обекти, тъй като изображението е по-абстрактно нещо.

Sight Words на английски

Sight Words са думи на английски, които не могат да бъдат прочетени фонетично, например “the”, “I”, “go”. За тези думи трябва просто да учим децата да запомнят произношението им и че са изключение от фонетичното четене. Вкъщи е достатъчно да разказваме за тези думи и по забавен начин да опитваме да ги запаметяваме. Това може да бъде под формат на bingo игра със sight words, или игра тип “treasure hunt”, където детето трябва да търси думи, които са скрити на около. Друга идея за игра е следната:

  • Пишете на различни листове различни sight words (не повече от 3-4);
  • Качете ги по различни стени или ги слагайте по различни места на пода;
  • Обяснете на детето, че когато извикате една от думите, то трябва да тича към нея;
  • Играйте на тази игра колкото искате! Можете постепенно да въвеждате нови думи и да отпадат такива, които детето вече е научило добре.

Колкото по-забавно, толкова по-лесно за помнене! Когато малчуганът научи няколко sight words, можете да подготвите кратки фрази и изречения за четене.

Монтесори методът учи детето на писане и четене по много забавен начин (независимо от езика), благодарение на това, че главно използва сетивата - до късно няма нужда да пише на лист! С тази статия сме докоснали различни аспекти на една голяма област в Монтесори класната стая, където изобилства от безброй обучителни материали за всяка възраст.

logo-image

Последвайте ни: