Широка (кафява) стълба

Цели

  • Визуална и мускулна дискриминация на размер

Категория умения

  • Координация на движението

  • Подготовка за математика: сравнение; градация; сериация

  • Математически речник: широко (по-, най-), тясно (по-, най-)

  • Концентрация

  • Памет

  • Внимание

  • Чувство за ред

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • 10 четириъгълни призми, еднакви по дължина, но различни по ширина (от 1 см2 до 1 дм2)

  • Килимче

Презентация на стъпки

Стъпка 1 - пренасяне на материала
1
1

Започнете, като покажете как се носи материала (едно по едно, с 2 ръце отстрани, за да се усеща разликата в размера). Преместените елементи се поставят в редица, разбъркано (за да могат по-лесно да се сравняват). Първо родителят започва да строи стълбата ОТЛЯВО И ПО ДИАГОНАЛ, като казва, че ще търси най-голямото (най-широкото) парче.

Стъпка 2 - поставяне на парчетата
2

Покажете как се измерват парчетата, като избраното от вас приплъзвате по килима, така че да допре с долния си край горната част на това, с което ще се сравнява.

Важно: при измерването се хващат по различен начин в сравнение с пренасянето – с цяла длан отгоре, за да се усети разликата в ширината.

Поканете детето да продължи.


СТЪПКА 3 - завършване и проверка на сглобената стълба
3

Когато приключите, минете с ръка по стълбата.

Може да е проверите дали е правилно построена с най-малкото парченце.

Вариация

  • Най-малката част е равна на разликата между 2 съседни стъпала
  • Търкулване на топче по стълбата
  • Съчетаване с Цилиндри без дръжки (при търкаляне се чува звук като мелодия), Розова кула, Дълги червени летви

Още упражнения

Image

Упражнение “Розова кула”

Покажете как се носят кубчетата – хващат с цяла ръка отгоре и отстрани, за да се усеща чрез допир разликата в размера. Поставят се на килима разбъркано. Покажете как се строи кулата, като поставяте всяко следващо точно по средата. Сравнявайте кубчетата едно до друго преди да ги подредите, за да подсигурите, че взимате най-голямото от тези, които са останали. Подканете детето да продължи. Когато сте готови, помолете детето да огледа материала от всички страни.
цилиндри с дръжки в низходящ ред

Упражнение “Цилиндри с дръжки”

Възможно е да работите на маса, както и на пода върху килим. Започнете с комплект 1 (10 бр. цилиндри с еднаква височина и различен диаметър). Кажете на детето, че ще покажете как се изваждат (последователно отляво-надясно с трипръстов захват за дръжките). Поставете цилиндрите в случаен ред по дължината на основата. След като сте извадили няколко, подканете детето да продължи и/или се редувайте. Когато всички са извън кутията, започнете с прибирането, като обясните, че търсите най-големия. Сравнете размерите на 2-3 сходни по големина цилиндъра, като ги доближавате един до друг, докато са извън поставката. Когато се уверите, че държите най-големия, го сложете основата му. Повторете с още 2-3 цилиндъра, преди да подканите детето да продължи.
logo-image

Последвайте ни: