Дете налива течност с чайник

Как да следваме интереса на детето, а не модата в играчките

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

”Родителство с обич и граници”+30 дни MontiWay Premium

  • Родителски грешки и техните решения
  • Чеклисти и упражнения за спокойни дни у дома
  • Стратегии за граници без наказание и крясъци
  • Реални примери от практиката
Книгата + подарък тук
Проложението "MontiWay" на телефон и книгата "Родителство с обич и граници"
Книгата + подарък тук

Живеем във време, в което сме повлияни от социалните мрежи и това, което виждаме около нас – мода, какво имат другите, какво ползват приятелки и инфлуенсъри. Реклами има навсякъде и трендовете вече не са само в дрехите. Като родители лесно можем да се подхлъзнем от идеята, че трябва да следваме най-новите тенденции за доброто развитие на детето – особено когато става дума за детските играчки. Истината е, че ако искаме най-харесваните играчки, е по-важно да следваме интересите на детето, вместо последната мода.

Защо е важно да следваме интересите на детето?

“Следвай детето” е една от най-известните фрази на Мария Монтесори. Вярвала е, че за да подкрепим детето да достигне своя пълен потенциал, трябва да се стараем да разпознаваме изследователските му нужди и интереси.

По този начин отключваме вътрешна мотивация за учене, понеже го правим чрез това, което му “хваща окото”. В допълнение, когато му е интересно, детето е по-способно да се концентрира задълбочено в заниманието. Неговата увереност и щастие също се увеличават от това, че то прави нещо, което е специално подбрано за него и подкрепя многоспектърно развитието му.

Как да следваме интересите на детето?

Как да следваме най-добре интересите на детето? Какви са стъпките, да разберем от какво има нужда и какво му е интересно особено ако все още не може да комуникира лесно вербално. Има няколко съвета за това, как да се ориентирате и какво да избягвате (вкл. купуването на излишни и скъпи играчки):

  • Наблюдение: За да разбереш някого, трябва да го наблюдаваш. Същото е и с детето – има ли движения, които повтаря? Има ли нещо, което му привлича вниманието? Старае ли се да прави нещо самостоятелно вкъщи?

Когато говорим за интересите на детето, важно е да припомним, че не е нужно това да бъде само “тема”, напр. колички, кукли и т. н. Може да е умение като преливане, низане и др.

Монтесори е вярвала, че може много добре да ни ориентира от какво имаме нужда, стига да сме наблюдателни да го видим. Трябва да имаме вяра в детето и това, което то прави, както и гъвкавостта да променим каквото е нужно, за да го подкрепим.

  • Подръчни материали: Постоянното купуване на нови играчки не звучи рентабилно и логично, защото тези интереси и нужди могат да се променят често. Във връзка с това можем да измислим занимания на детето с подръчни материали – например преливане от кана в кана с бобчета или вода за дете, което иска да прелива. Можем да сменим размерите на каните, можем да преливаме в чашки. Когато използваме въображението си, може да намираме много различни опции, с които да покриваме нуждите на детето, без да купуваме нещо ново;
  • Интересите в реалния живот: Лесно можем да намерим начини да подкрепим интересите на детето в занимания от реалния живот или в света около нас. Ако детето обича занимания с вода, можем да го включим в миенето на чинии или прозорци вкъщи. Ако детето обича превозни средства, можем по време на разходка да ги търсим из града или да се возим на тях. Дори можем да водим детето на подходящи групи, занимания или представления, съобразени с неговите интереси, като куклен театър и т. н. Вместо да даваме много пари за нова играчка, можем да създадем живи спомени за детето – нещо, което ще му направи по-голямо впечатление, тъй като включва всякакви сетива;
  • Книги: Никога не можем да забравим важността на книгите и тяхната роля в подкрепа на интересите на детето особено когато има вълнуващи теми – дали за животни или за предстоящо преживяване (като започването на детската градина). Книгите също могат да се вземат от библиотека или да се споделят с приятели, така че не е нужно винаги да взимате нови.

Когато започваме да наблюдаваме детето и да използваме тези наблюдения, за да подкрепим неговите нужди, обикновено разбираме, че има доста опции, които не налагат нужда от нови играчки.

Други предложения, как да следваме интересите на детето

Освен стъпките изброени горе, можем също да помислим за няколко други предложения, с които да избегнем купуването на нови играчки – по-добре за планетата, по-бюджетно за нас и все толкова забавно за детето!

  • Размяна на играчки: Споделянето на играчки с децата на познати е много добра идея особено когато споделяме играчки, които вече не са актуални за нашето дете, но подходящи за някой по-малък бебок;
  • Ротационен принцип: В някои от нашите статии сме споделяли за ползите от ротационен принцип вкъщи с вещите на детето, за да избягва натрупването на неща, но и да пазим интереса на детето към това, с което разполагаме;
  • Втора употреба: Децата ни не разбират какво е ново, нито модерно и играчки, които са втора употреба, вършат също толкова добра работа като новите – особено ако избираме играчки от щадящи материи като дърво и метал;
  • Купуване на “open-ended toys” за години напред: Ако ще инвестирате пари в нови играчки, съветвам да купувате нещо, което ще държи интереса на детето ви за години напред – нещо което може да се използва по много различни начини, например магнитен или дървен конструктор или комплект класическо лего.

Надявам се, че чрез съветите в тази статия, можете да намерите начин да подкрепяте нуждите и интересите на вашето дете по начин, който може да не е типичен, но да е много ценен, както за вашето дете, така и за вас. Когато ставаме креативни като родители, оставяме спомени, както за нас самите, така и за децата ни!

Полезни упражнения

logo-image

Последвайте ни: