12 дидактични забавни игри по математика за детската градина
Категория:Умения
/
Време за четене:5 мин.
Сподели:
"Всички тези идеи за Монтесори дидактични игри по математика за детската градина имат за цел да ви вдъхновят и да ви дадат примери как можете да използвате предметите в средата или природните материали навън, за да създадете прости и забавни математически игри според принципите на Монтесори методиката."
В истинските Монтесори детски градини обучението в област Математика се извършва със специализирани дидактични материали от квалифицирани преподаватели. Възможно ли е да предложим на децата в традиционните учебни заведения забавни математически игри по Монтесори модел, без да се закупуват скъпи образователни материали и без да се преминава специализирано обучение?
Предварителна подготовка
Според Мария Монтесори през първите 7 години най-важен е двигателно-сетивният опит, чрез който малчуганите изграждат основата на своето познание за света и себе си. За тази цел в дидактичните игри използваме реални предмети, фигури, природни материали. Това е и етапът на навлизане в чувствителните периоди на реда, езика, малките детайли, по време на които децата са естествено привлечени към математическите упражнения броене, сортиране, градиране, сравнение, следване на модел. Монтесори методът “стъпва” върху тях и ги развива и надгражда с интригуващи упражнения.
Подготвителни дидактични игри по математика с природни материали
Всяка от тези игри следва принципите на методиката с класическите Монтесори материали, но с подръчни такива:
1
Сравняване на количества – децата сравняват различен брой обекти от два вида – 3 жълъда и 4 кестена; по-големите деца може да изписват знак за по-голямо (>)/по-малко (<)/равно (=) между двете групи предмети;2
Подреждане по дължина на пръчки – по време на игрите навън подканете мъниците да съберат по 4-5 пръчки всяко, които след това да сравняват и подреждат по дължина;3
Сортиране на камъни по форма/цвят/големина – отново насърчете самостоятелното набавяне на природните материали (десетина камъчета), които детето да сортира по зададен от вас или свой критерий;4
Броене (“1, 2, 3… старт!”) – в ежедневието има много удобни случаи да броим с детето или да му дадем задача да брои само̀, ако вече се чувства уверено в това;5
Подреждане по модел – подгответе карти с различни последователности от 5-7 елемента (цветни точки, плодове, животни, цветя). Целта е детето да повтори подредбата с еквивалентни реални предмети или техни макети;6
Съответствие на количества – подгответе карти с определен брой цветни точки, на които детето трябва да постави същото количество и еднакъв цвят предмети (карта с 1 жълта точка, пред която мъникът да постави 1 жълто цветче).
Тези игри могат да варират по трудност според уменията на детето. Малчуганите на възраст между 1 и 2 г. може да съответстват предмети по форма, както и да започнат да броят на пръсти. Децата между 2 и 3 г. могат да сортират по общ признак. Децата на около тригодишна възраст могат да подреждат по базов модел и т. н.
Математически игри за детската градина по Монтесори модел
В Монтесори средата винаги се следва принципът от конкретно към абстрактно – дидактичните игри са първо двигателно-сетивни, с боравене с реални предмети, и на следващ етап се преминава към работа с абстрактни символи (цифри и букви).
Следващите игри са подходящи за деца над 3-годишна възраст, като отново важи принципът да наб людаваме децата и да се опитваме да следваме тяхното темпо и интереси, както ни съветва Мария Монтесори.
Сетивно изписване на цифри
За целта на тази забавна игра на детето се дава табла със сетивен материал – пяна за бръснене/ грис/ оцветен с бои за хранене ориз, пясък. Детето гледа от карта изображението на цифрата и я копира с пръсти (а по-нататък – с пръчица или четка) в таблата. Друга сетивна математическа игра е изписването на цифрите върху картата (в последствие – извън нея) с пластилин, бои за пръсти или с дребни елементи като малки мъниста или камъчета.
Какво означава 0?
При тази дидактическа игра по Монтесори в поредица от карти са отбелязани цифрите от 0 до 9 и детето разполага с 45 обекта или предмета от един и също вид. Може да са природни материали (пръчки, камъчета) или други, с които разполагате (големи мъниста, копчета). Детето е нужно да постави съответния брой обекти под всяка цифра. Най-вероятно ще ви попита колко трябва да подреди под картата с 0 и вие ще му обясните, че 0 означава “нищо” (“Можеш ли да плеснеш с ръце нула пъти? Или да изядеш нула ябълки?”).
Групов вариант за въвеждане на концепцията за 0, която самата Мария Монтесори е практикувала с децата, е тип “Саймън казва…”. Учителят седи на стол по средата на кръгче от седнали на столчета деца, назовава името на едно от децата, както и вид действие, което трябва да направи. От време на време учителят може да каже: “Мони, ела при мен 0 пъти.” Най-вероятно детето ще хукне към вас, но вие ще му обясните, че то е дошло при вас 1 път, а инструкцията е била 0 пъти.
Карти с картинка и цифри с щипка
При тази математическа игра за детската градина имаме карти с изображения на различен брой обекти от един и същи вид (1-10 калинки или калинки с 1-10 точки) и дадени 3 цифри или числа на самата карта, от които само едно отговаря на броя обекти (карта с 3 пчели отляво и цифрите 4, 6, 3 отдясно – детето трябва да сложи щипка на числото 3). Освен умението за броене и съответствие на количество със символ, малчуганът упражнява още своята фина моторика чрез боравенето с щипки.
Събиране с предмети
За тази дидактична игра по Монтесори модел може да се използват карти с цифри или вие да ги изписвате на картон или хартия. Даваме задача на дете то (“2 + 4 =“), както и достатъчен брой предмети от един и същи вид (камъчета, копчета, кестени). Детето трябва да постави две камъчета под 2 и четири камъчета под 4, след което да ги преброи и да постави общия брой камъчета след знака за равно. По-опитните мъници могат да се опитат и да изпишат резултата.
Математически игри с движение за детската градина
При тези игри отново следваме един от основните принципи в Монтесори обучението – децата да използват тялото и ръцете си.
Събиране и изваждане с топка
За тази дидактична игра има различни вариа ции според нивото на умения по математика на децата. Изберете средно голяма, мека топка, която децата да си подават, след като са седнали в кръг. Правилото може да е: “добави 3” или “извади 3”. При събиране се започва от 0 и всяко следващо дете при хващане на топката казва кое число се получава, като добави 3 към казаното от предишното дете. При изваждане се започва от 100, 50, 20 или по-малко число и се играе на същия принцип.
“Хвърли и се раздвижи”
Подгответе един голям зар от картон, на чиито страни да са изобразени движения, и още един обикновен зар. Детето, което е на ред, хвърля двата зара и изпълнява съответното движение, което му се е паднало за съответния брой пъти според обикновения зар.
Всички тези идеи за Монтесори дидактични игри по математика за детската градина имат за цел да ви вдъхновят и да ви дадат примери как можете да използвате предметите в средата или природните материали навън, за да създадете прости и забавни математически игри според принципите на Монтесори методиката.